Solo pentru Sax


Difuzare:

Sâmbătă / Saturday 18.12.2021 – 16:00 h

Cinemateca Eforie & cinepub.ro

Descriere:

SOLO PENTRU SAX / SOLO FOR SAX, 17’, 1983

 

Regie, scenariu, imagine / directed, written and cinematography by: Radu Nicoară

Montaj / edited by: Mircea Ciocâltei

Sunet / sound by: Horia Murgu

Muzică / music by: Liviu Butoi, Dragoș Nedelcu

Cu / cast: Claudiu Bleonț, Dan Aștilean, Radu Vaida, Adriana Moca, Mihai Prujinski, Lică Gherghilescu

  

Saxofonistul (Claudiu Bleonț) ajunge la studioul de înregistrare și intră ezitant – lumina stinsă, scaunele și stativele, în dezordine. Din cabina de sunet, inginerii îl anunță plictisiți prin microfon că se va întârzia. Odată începută înregistrarea, este evident că partitura instrumentiștilor nu este una generoasă; aceștia trebuie să o susțină muzical pe solista vocală nu prea talentată, care interpretează un șlagăr cu versuri șchioape. Filmul lui Radu Nicoară are o construcție clasică, iar ca referințe stilistice trimite în zona cinemaului american, la autori ca Martin Scorsese sau Brian De Palma. Există în Solo pentru sax o mare atenție pentru detalii, filmate strâns, într-o manieră glossy: felul în care se schimbă automat vinylurile în interiorul aparatelor de înregistrare, sau felul în care saxofonistul montează muștiucul și își pregătește instrumentul, toate acestea acompaniate de acorduri jazzistice. Opoziția dintre conformism și răzvrătire, tematizată în filmul lui Radu Nicoară, poate fi citită și în contextul românesc al epocii, dar și ca influență a narațiunilor hollywoodiene despre eroi care ies din rând.

(de Gabriela Filippi) 

 

The sax player (Claudiu Bleonț) enters the recording studio hesitantly – the lights are turned off, the chairs and the mic stands are in disarray. From inside the sound control booth, a couple of bored engineers inform him via microphone that there’ll be a delay. Once the recording session starts it becomes obvious that the musicians’ scores don’t leave much room for creativity – they have to provide the orchestration for a rather untalented singer, who interprets some silly pop song lyrics. Radu Nicoară’s film has a classical dramaturgical structure and stylistically it evokes American cinema, authors like Martin Scorsese or Brian De Palma. Solo for Sax shows great attention to details filmed in glossy close-up shots accompanied by jazz music: the way disc records change in the autochanger or how the sax player attaches a mouthpiece and warms up his instrument. The opposition between conformity and rebellion thematized in Radu Nicoară’s film can also be read as a reference to the Romanian context of that era, as well as a testimony to the influence of Hollywood through its stories about heroes who dare to step out of line.

(by Gabriela Filippi, translated by Anca Tăbleț) 

 

Solo pentru Sax